Una de les moltes
arestes d’aquesta angoixant crisi que cada dia més és un llarg temps d’espera
cap el canvi de paradigma social que es veu a venir, una de les moltes arestes,
deia, és la crisi dels mitjans de comunicació. Una crisi, aquesta específica,
tan global com la resta de crisis que sumen el caos econòmic, financer i social
que patim. En aquests apocalíptic context he trobat una petita illa on es
respira aire nou: la sèrie televisiva The Newsroom, La Redacció.
The Newsroom és producte
de l’elèctrica unió entre Aaron Sorkin, creador entre d’altres de la llegendària
Ala Oest de la Casa Blanca, i la cadena HBO, factoria de sèries mítiques com
The Wire i Roma o de les potentíssimes Boardwalk Empire i Treme, per exemple.
Per un costat tenim un creador compromès amb un discurs rigorós dins un mitjà
de ficció, i per un altre una empresa privada que fa anys que aposta per la
qualitat de les seves sèries, qualitat en tots i cadascun dels aspectes amb l’objectiu de fer audiència i diners
no a qualsevol preu.
Sorkin i la HBO s’han
conjurat en un projecte que, sota l’excusa que narrar les interioritats de la
redacció d’un programa informatiu d’una televisió per cable, pretén elevar el
debat crític sobre el paper dels mitjans de comunicació en el segle XXI de les
tecnologies canviants. Només he vist, per ara, els tres primers capítols, però
són suficients com per recomanar-la, i molt especialment als companys i
companyes que encara aspirem a guanyar-nos la vida en aquest negoci de la
informació d’aigües més que remogudes.
Al marge de les
infinites trames secundàries que es van teixint a base de les relacions entre
personatges, alguns de previsibles i d’altres francament identificables en
qualsevol redacció de veritat, ja el protagonista promet per ell solet: un
veterà presentador de notícies, Will McAvoy, interpretat amb força per Jeff Daniels (al que encara continuo veient com aquell actor en blanc i negre que es
va escapolir d’una pel·lícula saltant des de la pantalla a La Rosa Púrpura del
Cairo, un dels meus preferits Woody Allen). McAvoy és un periodista republicà
que abans de ser el presentador de l’informatiu estrella de la cadena va ser
reporter i fiscal... Aquí sí que la cosa va forçada... La propietària de la
cadena, per cert, és la mítica Jane Fonda. Tindrà pocs minuts però molt intensos, i en ells haurà
de lliurar-se la batalla existent entre els diferents tipus d’editors i
propietaris de mitjans de comunicació... El seu lema és “quieres jugar al golf
o joder la marrana?”.
El tercer
capítol, que és el que m’ha animat a recomanar la sèrie, es basa en un
editorial de McAvoy (repeteixo: periodista republicà) amb el que tira del típic
pols entre qualitat informativa i tirania de les audiències amb un més que
original i valent discurs. El presentador demana perdó, en nom propi i no en
nom ni de la cadena ni de la professió sinó a títol estrictament personal, per
haver-se deixat emportar pel discurs acrític que es va imposar als Estats Units
després de l’11-S: No vàrem discutir la invasió de l’Irak ni les restriccions
als drets civils assumint com a pròpia la versió política del govern i, a més, vam
passar per sobre de tots els indicis que ens anunciaven la devastadora crisi
econòmica, he fallat a la meva audiència, ve a dir... I arran d’això anuncia, i
efectua, un seguiment de la campanya electoral al Congrés nord-americà de 2010 fonamentat
en la denúncia rigorosa del discurs dretà i mentider dels candidats del Tea Party diguin
el que diguin els anunciants i els índex d’audiència. No us explico el “final” d’aquest pols...
Com deia al principi, una illa on es respira
aire fresc. Aire fresc ianqui, és cert, però si li sumem que en paral·lel una
altra cadena, USA Network, està emetent la mini sèrie Political Animals, amb Sigourney
Weaver com a alter ego de Hillary Clinton, podem concloure que la distància que
separa els Estats Units d’Europa és cosa d’un viatge en barca per dotze oceans
atlàntics junts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada