Amb el títol de “Mort certa, hora incerta”, Ernest Benach i Miquel Pueyo
van guanyar el darrer Premi d’Assaig Josep Vallverdú que ara Pagès Editors ha
editat amb el pròleg de Salvador Cardús. I, d’entrada, ens pot fer una mica de basarda
entrar-hi en unes pàgines que ens volen parlar del nostre principal tabú. La
sorpresa és que descobreixes que es parla molt de la vida, i especialment de la
vida 2.0, aquesta altra identitat digital que entre tots estem construint-nos
des de la improvisació diària però que va guanyant la nostra atenció i
dedicació.
La combinació dels autors, l’editorial, el prologuista i el prestigi del
premi hauria de ser reclam suficient per vèncer els temors, però per si de cas
donar-li un cop d’ull a les primeres pàgines ajuda a superar les pors. Pel
darrera del fil conductor de l’obra flueix una corrent narrativa que ens
demostra que les societats també es poden explicar des de la perspectiva de com
s’afronta l’hora final. De vegades, a l’allau de xifres sociològiques,
estadístiques i dates cronològiques li manca alguna dada inabastable que ens
perfili millor aquell món o aquella època que estudiem.
I és en aquest sentit on l’obra viu de manera especial en la segona part. A
banda de l’aportació que Benach i Pueyo fan sobre com afrontar la hipotètica supervivència
de les nostres identitats digitals a la fi segura de la nostra identitat física,
els autors ens mostren amb una certa perspectiva i molta didàctica què és això
de la societat del coneixement de la que tant sentim a parlar. He descobert dades sorprenents, fets
històrics que ignorava i una utilíssima guia sobre com cuidar l’Ignasi Calvo
digital. També té la seva part de llibre d’autoajuda...
Conèixer l’origen, moltes vegades inimaginable, d’expressions tan habituals
avui en dia com spam, wiki o avatar ens donen la mesura de com l’actual vida
2.0 està intrínsecament connectada amb els aspectes més mitològics, màgics i
divertits de la historia analògica de la Humanitat. I aquestes petites
anècdotes tenen més força que les grans dades per abastar allò que no acabem d’entendre
entre percentatges i milions i milions de bits.
L’apunt final és per esperonar els autors i els lectors (com ja suggereix
el prologuista) a que la identitat digital de Mort certa, hora incerta
(actualment amb perfils a Facebook i Twitter) sigui un exemple 2.0 de l’evolució
quasi-infinita del text escrit en paper amb una nova obra construïda en xarxa.
I aprofitar, llavors, per tractar l’únic aspecte que he trobat a faltar en tot
el llibre: alguna referència a la mort de Jesucrist, la mort que més s’ha
explotat a la història i sobre la qual s’han construït més espais sociològics i
culturals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada